Kristian Andersson, bestyrelsesformand hos SEB Ukraine. Foto: SEB

Det ukrainske parlament har siddet et år på posten i Ukraine, og det har været et år, der har budt på op og nedture, lyder det fra bank-chef, som peger på årets bank-lov og jordreformen som vigtige for landets udvikling. 

Det var en overraskelse for mange, at skuespilleren Volodimir Zelenskij vandt en jordskredssejr i foråret 2019 og blev landets præsident. Hans parti vandt efterfølgende flertallet i det ukrainske parlament, og de har nu siddet et år på posten. Ukrainenu har spurgt en række eksperter, om hvad de synes om parlamentets første år.

Denne gang er turen kommet til Kristian Andersson, der er direktør for den svenske bank SEB i Ukraine, og som er en del af Danish Outsourcing Forums ekspertpanel.

Hvad synes du var parlamentets bedste resultater?

Efter min mening fandt parlamentets mest bemærkelsesværdige succes og præstation tidligere på året i foråret af to grunde. For det første lykkes de at vedtage loven, der legaliserer salg af landbrugsjord, og den løfter faktisk landets 19-årige moratorium for jordtransaktioner. Historien om at vedtage denne lov var ekstraordinær. Et udkast til en lov blev vedtaget ved førstebehandlingen tilbage i november – den blev indført til andenbehandling i begyndelsen af ​​februar, men blev blokeret i næsten to måneder i parlamentet. Oppositionens parlamentsmedlemmer leverede 4.000 ændringsforslag, der skulle behandles af parlamentet, før der kunne afholdes en mulig afstemning. I sidste ende blev mængden af ​​jord, som en person eller enhed kan erhverve, væsentligt reduceret til kun 100 hektar, der så skal øges til 10.000 hektar i år 2024. Men selv hvis den endelige lov, der blev vedtaget i slutningen af ​​marts, kom ud som en brøkdel af, hvad der oprindeligt var beregnet til, er det stadig et vigtigt skridt, der blev taget. Den godkendte version bør ses som et ”udgangspunkt” for yderligere liberalisering af landbrugsjord, hvilket er et meget positivt tegn for Ukraine og dets økonomi.

LÆS  Rådgivere skal mødes og diskutere fred i Donbas

For det andet vedtog parlamentet også bankloven, der forbyder tilbagevenden af ​​nationaliserede banker til deres tidligere ejere. Det vigtigste er, at det inkluderer forbuddet mod at returnere Privatbank til dets tidligere ejere Kolomoiskij og Boholyubov.

Vedtagelse af “jordlov” og denne “banklov” var også et krav for at få en ny aftale med IMF, som var af største vigtighed for landet på det tidspunkt. Før Privatbanks nationalisering i december 2016 blev det opdaget, at der manglede 5,5 mia. dollar i bankens regnskab.

Senere afslørede en kriminalteknisk revision, at langt de fleste af bankens udlånsportefølje var udlån til andre virksomheder, der ejes eller kontrolleres af de samme ejere. Det ser ud til, at det hele var stor svindel og derudover med et meget stort beløb på hele 5,5 milliarder dollar. At forbyde mulighederne for at returnere nationaliserede banker til dets tidligere ejere er efter min mening en meget åbenlys ting at gøre, og det var også meget vigtigt for landet og dets skattebetalende befolkning.

Vedtagelse af disse to love, der er beskrevet ovenfor, fremstår som de vigtigste resultater, som parlamentet har opnået i løbet af det første år.

Hvad kunne have været gjort bedre?

En masse ting. Jeg vil gerne nævne, at der ikke sker mange positive ting med hensyn til reform af retssektoren eller selve retssystemet. Dette er det langt største og vigtigste problem at tage op, hvis du vil have økonomien til at vokse hurtigere i landet. Hvis du kan opnå et retssystem, som du kan stole på, kan du også tiltrække investorer i en skala, der i nuværende miljø desværre forbliver en drøm for Ukraine. Dette spørgsmål har og er fortsat den største hindring for investering i de 12 år, jeg har tilbragt i landet.

LÆS  25.000 pilgrimme ankommer til Ukraine

Hvad tror du, der vil ske det næste år? Vil der ske mere for at hjælpe udenlandske virksomheder i Ukraine?

Der har fundet så mange mærkelige ændringer og aftaler sted i løbet af foråret, at det er svært at forudsige fremtiden. Disse omskiftninger, der finder sted i regeringen, er ikke positive. Folk udskiftes efter at have været i positioner kun en meget kort periode. Derudover rejste fratrædelsen af guvernøren for NBU mange spørgsmål. NBU er den institution, der kan beskrives som en succeshistorie siden revolutionen i 2014. De har nu brug for at opbygge stærke institutioner i landet, der er uafhængige af visse stærke individer, og som er langt mindre et “one man show”. Vigtigt er, at de fortsætter samarbejdet med institutioner såsom IMF, og at de intensiverer reformarbejdet, forhåbentlig med endelig fokus på retssektoren og retssystemet.

Hvordan håndterede regeringen corona-krisen?

Efter min mening har Ukraine styret corona-krisen ganske godt. Jeg er sikker på, at visse ting kunne have været gjort anderledes fra et forretningsmæssigt perspektiv, men i det store hele synes jeg, at det er fair at sige, at landet har gjort det helt ok. Det er dog nu vigtigt at indse, at denne krise langt fra er forbi, og vi ved ikke, hvor længe den vil vare. Landet var meget hurtigt ved at lukke samfundet allerede i midten af marts, hvilket jeg synes har været gavnligt for landet – det var dog også ganske hurtigt at åbne igen. Det er en balance mellem økonomi og sundhedsspørgsmål, der skal holdes, og jeg synes, det er vigtigt, at ikke kun regeringen, men også hver enkelt person, tager ansvar for at være omhyggelig, holde social afstand også videre.

LÆS  Diplomat: Vedtagelse af bank-loven er altafgørende
close