Opfattelsen af skandinaviske lande betyder noget for JYSK

Af Ievgenii Ivanytsia, country manager for JYSK i Ukraine

Det vil sikkert overraske mange danskere, at mange ukrainere ikke altid vil pege på Danmark som et skandinavisk land ligesom Sverige, Norge og Finland.

Derfor kan man sige, at JYSKs velkendte og bredt delte slogan ”Skandinavian sleeping and living” er en del af en uddannelsesmission i Ukraine.

Generelt har Skandinavien og skandinavisk klare positive associationer i Ukraine – særligt bland unge og veluddannede urbaniserede ukrainere – i betydningen af moderne, stilet, rolig, positiv, socialt ansvarlig, økologisk, pålidelig, troværdig. Det går igen i opfattelsen af livstilen og forretningsindstillingen som også rummer ideer til produkter og kvalitetsopfattelsen af navne og designs.

Danmark opfattes endnu mere positivt blandt ukrainske kunder som et ”rart og flot land” og danske varer som havende ”god smag” og ”høj kvalitet”.

Som en international virksomhed med skandinaviske rødder, udfylder JYSK en nøglerolle i forhold til at demonstrere de værdier i praksis over for mennesker og virksomhedsdrift. Når nogen spørger en ansat ved JYSK i Ukraine, hvorfor de er stolte af at arbejde for JYSK, er den umiddelbare reaktion, at det skyldes virksomhedens værdier.

JYSK ansatte værdsætter den tillid, virksomhedens ånd, gensidig respekt, mere horisontale organisations diagram, fraværet af barrierer mellem ansatte og ledere, fælles målsætninger, høj grad af involvering, støtte, mulighed for at opbygge en karriere gennem dedikation og virksomhedens pålidelighed.

Vi ved alt det her fra JYSK medarbejdertilfredshedsundersøgelse, som vi gennemfører hvert andet år, hvor alle medarbejdere leverer feedback og deler deres ideer, hvad de kan lide, og hvad de gerne vil ændre. Det vigtigste her er, at denne feedback virkelig bliver inddraget, så medarbejderne kan se, at deres mening bliver hørt og betyder noget, for vores virksomhed.

Det er ret simple og intuitive principper, som gør en enorm forskel på medarbejdernes opfattelse af virksomheden, og det er med til at differentiere JYSK fra andre virksomheder, da det – desværre – stadig er ret sjældent blandt ukrainske virksomheder. Derfor hjælper det os med at drive forretning i Ukraine.

Sidst – men i særdeleshed ikke mindst – så ved selv uerfarne ukrainske embedsmænd, at JYSK med vores skandinaviske kulturelle ophav har nul-tolerence overfor korruption.

Samlet set betyder JYSKs skandinaviske brand, at vi både kan udnytte og dele best-practices til gavn for både os selv og for de ukrainske virksomheder i vores omgivelser, så alle kan få gavn af og forbedre sig. På den måde bliver slutkunden og medarbejderne de største vindere af at vi er en skandinavisk virksomhed.

close